Pe vrăjitoare să n-o laşi să trăiască

Exodul 22:18:” Pe vrăjitoare să n-o laşi să trăiască.”
Termenul „vrajitoare” provine (in acest verset) din limba ebraica „kashaph”, si inseamna a vorbi in soapta. Probabil ca asa cum e folosit in Exodul inseamna „cineva care sopteste o vraja” si incuraja pe evrei sa isi pastreze credinta (religia), neaderand la conceptiile triburilor vecine.
Acest lucru arata faptul ca Biblia (mai precis Vechiul Testament) condamna vrajitoria inca din (aproximativ) anul 560 î.Hr..
Prin 420 d.Hr. Sfantul Augustin de Hipona afirma faptul ca numai Dumnezeu ar putea suspenda legile normale ale universului. In opinia sa, nici diavolul nici vrajitoarele nu puteau interveni in nici un fel in viata omului (cu nimic magic). El indica faptul ca acest lucru este specific paganilor, acestia pun pret pe „o anumită putere divină, alta decât un singur Dumnezeu.”
Biserica medievala accepta mai tarziu viziunea Sfantului, dar nu ia o atitudine acerba fata de vrajitorie.
In 1208, Papa Inocenţiu al III-a a atacat crunt ereticii care credeau ca atat Dumnezeu cat si diavolul au puteri supranaturale, intre cele doua entitati ducandu-se un razboi invizibil ochiului uman, dar perceptabil sufletului. Propaganda Bisericii impotriva ereticilor a dus la o viziune complet noua asupra diavolului si a puterilor sale, masele de oameni incepand sa creada ca si raul este inzestrat cu puteri (perceptie care dainuie pana in zilele noastre).
Anul 1273 aduce noutati in ceea ce priveste spiritele rele. Toma de Aquino susţine că există demoni, care încearcă să conducă pe oameni în ispită, sexul si vrajitoria devenind noua imagine a diavolului. Apar mituri cum ca demonii fura samanta barbatilor, folosind-o pentru a concepe copii cu femeile. Astfel, diavolii nu cautau doar placerea proprie, ci si sa ispiteasca omenirea.
Multi adepti ai teoriei razboiului invizibil dus intre Demiurg si diavol au fost nevoiti sa fuga in Germania si in Savoia in jurul anului 1400. Au inceput torturile si marturisirile smulse cu forta erau ingrozitoare. Cei torturati aprobau faptele de care erau acuzati. Apar din nou afirmatii despre vrajitorie si adeptii ei, datorita acestor marturisiri (acuzatii torturati recunosteau faptul ca zburau pe o matura, se metamorfozau in animale, intretineau relatii sexuale cu necuvantatoarele, practicau diverse ritualuri malefice si ca diavolul preschimbat in diverse forme participa la intrunirile lor). Biserica incepuse ofensiva impotriva ereticilor, crimele impotriva acestora erau incet incet conturate.
In 1484 apare „Malleus Maleficarum” (Ciocanul vrajitoarelor) , carte scrisa la cererea directa a papei Inocenţiu al VIII-lea de catre Heinrich Kramer si Jacob Sprenger. Manuscrisul era un raport asupra activitatii vrajitoarelor si continea aspecte sinistre din practicile adeptilor diavolului. Dupa aparitia raportului, conceptiile credinciosilor se schimba din nou: daca pana atunci crestinii credeau ca vrajitoarele sunt inzestrate cu puteri (deci trebuiau evitate pentru a nu le cauza vreun lucru rau), acum erau incurajati sa vaneze si sa omoare orice om suspect de vrajitorie.
In urmatorii 40 de ani, „Malleus Maleficarum” a fost retiparita de 13 ori, aducand noi metode de a identifica adeptii satanei ( alunita fiind un semn concret al pactului cu diavolul) si a te ferii de vrajile aruncate de acestia.

va urma…

bibliografie: A Brief History of Witchcraft Persecutions before Salem
by Douglas Linder (2005)

About ana-maria

Eu... Incep cu traditionalul „Ma numesc” : Andrei Ana – Maria. Am 20 de ani impliniti de curand. Incep sa deschid partial ( cel putin ) ochii spre a vedea cum este lumea de fapt ( am auzit prea multe variante asa ca m-am hotarat sa vad partea mea de adevar ).Am terminat anul trecut liceul cu note bune ( deja suna a lauda, insa tine cont ca nu am zis foarte bune ) si acum stau pe tuşa si ma gandesc spre ce sa ma indrept... multe posibilitati, dar prea multe pasiuni... si daca tot vorbim de pasiuni intentionez sa mentionez doar cateva pentru a nu te plictisi : lectura ( pune-mi o carte in fata si vei avea liniste pana o termin ), plimbarile lungi in padure ( si nu, nu dupa fragi sau cu cosuletul la bunica), copacii ( desigur de cauza aceasta imi plac padurile ). Ah era sa uit: poezia,in special cea simbolista ( nu din cauza ca are o tenta de tristete, ci datorita faptului ca este o adevarata arta sa descifrezi simboluri, iar exercitii pentru creier nu strica ). Si bine recunosc imi place si politica, insa doar atunci cand o discut cu tata. Despre defecte si calitati nu va vorbesc, am si unele si altele, insa nu tine de competenta mea sa ma pronunt. Ii las pe cei ce ma cunosc sa completeze. Sper sa va pleca articolele mele, voi incerca sa scriu cat mai des si cat mai bine. Un nesfarsit sir de multumiri celor ce binevoiesc „sa imi treaca pragul” si unul ceva mai lung celor ce vor avea ceva de comentat.
Acest articol a fost publicat în pagini murdare ale unei istorii mai putin stiute. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s